LOGO DESIGN

Λογότυπος

Ο λογότυπος αποτελεί τη γραφιστική αποτύπωση ενός εμπορικού σήματος (έμβλημα/σύμβολο) μιας επιχείρησης, ενός οργανισμού ή ενός ιδρύματος, το οποίο εκφράζει την εταιρική του ταυτότητα και χρησιμοποιείται με σκοπό να την επικοινωνήσει στην αγορά και να την κάνει αναγνωρίσιμη.
Ο λογότυπος εκφράζεται από ένα  γραφιστικό σχέδιο/σύμβολο, το όνομα της εταιρίας/οργανισμού, ή συνδυασμός και των δύο.

Καθώς ο λογότυπος είναι συνυφασμένος με  την εταιρική ταυτότητα της επιχείρησης που εκπροσωπεί και την κάνει αναγνωρίσιμη, αυτό θα πρέπει να παραμένει  αμετάβλητο σε κάθε μορφή οπτικής επικοινωνίας, είτε αυτή είναι έντυπη, είτε ηλεκτρονική ή outdoor. 

Ένα καλά σχεδιασμένο λογότυπο θα πρέπει να συνδυάζει τα τυπογραφικά και γραφιστικά στοιχεία με τέτοιο τρόπο, ώστε αφενός να εκφράζει απόλυτα το ύφος, τη φιλοσοφία, το όραμα, τις αξίες και τους στόχους της εταιρίας /οργανισμού που εκπροσωπεί και αφετέρου να προσελκύει το κοινό στο οποίο απευθύνεται.

Το λογότυπο είναι το μεγαλύτερο όπλο που έχει μια εταιρεία στα χέρια της. Είναι αυτό που θα την εδραιώσει στην αγορά και θα την κάνει να ξεχωρίσει από τις υπόλοιπες.

Είναι κατεξοχήν θέμα κύρους, θέσης και ισχύος. Είναι η εικόνα που αντιπροσωπεύει αυτό που είναι η επιχείρησή σας και αυτό που πουλάει. Όσο πιο σοβαρά βλέπετε την εταιρεία σας, τόσο πιο σοβαρά θα σας δει το κοινό σας.

 

Γιατί είναι τόσο σημαντικό για μια εταιρεία;

Για όσους δεν έχουν κατανοήσει ακόμη την σημαντικότητα ενός λογότυπου για την εταιρεία/επιχείρηση δείτε μερικούς ακόμη λόγους:

• Όταν θέλετε να χτίσετε μια ισχυρή επιχείρηση, ένα συμπαγές και στιβαρό λογότυπο είναι περισσότερο από απαραίτητο.

• Ένα καλοσχεδιασμένο λογότυπο μπορεί να εξασφαλίσει πιστούς ακόλουθους, μέσω της απλότητας και της αναγνωσιμότητας του.

• Προσέξτε: ένα λογότυπο είναι ο οπτικός αντιπρόσωπος των αξιών και της φιλοσοφίας του brand σας. Όλα αυτά πρέπει να φαίνονται με την πρώτη ματιά.

Βλέπετε, είναι ένα ολόκληρο στρατηγικό πακέτο, δεν είναι απλά ένα σχεδιάκι! Στις περισσότερες περιπτώσεις, μάλιστα, το λογότυπό σας θα είναι το πρώτο πράγμα με το οποίο θα έρθει σε επαφή ένας πιθανός πελάτης.

 

Γιατί είναι:

• Η Οπτική Επικοινωνία
Όπως το πρόσωπο είναι η πρώτη εικόνα ενός ανθρώπου, το ίδιο είναι και το λογότυπο για μια εταιρεία/επιχείρηση. Είναι η πρώτη εικόνα. Ένα καλοσχεδιασμένο λογότυπο είναι το πρώτο δείγμα επαγγελματισμού για την εκάστοτε επιχείρηση/εταιρεία/προϊόν.

 Η Μνήμη
Οι άνθρωποι τείνουν να θυμούνται πολύ πιο εύκολα λογότυπα παρά ονόματα. Σχεδιάζοντας προσεκτικά ένα λογότυπο που αντιπροσωπεύει την επιχείρηση, αυξάνονται οι πιθανότητες, αυτό να αποτυπωθεί στο υποσυνείδητο των μελλοντικών πελατών σας. Να θυμάστε πως η ποιότητα του λογότυπου αντιπροσωπεύει την ποιότητα των υπηρεσιών/προϊόντων σας.

 Η Μοναδικότητα
Ένα καλό λογότυπο σε κάνει να ξεχωρίζεις. Η διαφοροποίηση από τους ανταγωνιστές και το να κερδίσεις την πρώτη ματιά είναι απαραίτητο.

 

Τι πρέπει να γνωρίζεις

Σχεδιάζουμε ένα λογότυπο έχοντας σαν κυρίαρχα στοιχεία, τη μοναδικότητά του, τη φιλοσοφία και το ύφος του σκοπού που εξυπηρετεί, τα συναισθήματα που προκαλεί, τη διαχρονικότητα του, την ξεκάθαρη δομή και πρωτότυπη σχεδίασή του.
Ένα καλό λογότυπο το αναγνωρίζεις με την πρώτη ματιά. Σου βγάζει συναισθήματα και σε βάζει αμέσως στο πνεύμα της επιχείρησης την οποία αντιπροσωπεύει.
Σίγουρα έχεις στο μυαλό σου κάποια λογότυπα που έχεις ξεχωρίσει και θυμάσαι. Αυτό που ίσως δεν γνωρίζεις είναι πως, ένα καλό λογότυπο, δεν είναι και τόσο εύκολο να δημιουργηθεί.

Α. Ποιοι τύποι λογοτύπων υπάρχουν;

• Το σύμβολο (σήμα) ως λογότυπο
Ένα σύμβολο ως λογότυπο αντιπροσωπεύει την επιχείρηση με απλό αλλά τολμηρό τρόπο. Στις περισσότερες περιπτώσεις,αυτό το σύμβολο είναι πολύ αφαιρετικό, στυλιζαρισμένο και ξεκάθαρο. Αυτός ο τύπος λογοτύπου είναι ιδανικός όταν σκοπεύετε να χτίσετε ένα μεγάλο και αναγνωρίσιμο όνομα.

• Η λέξη ως λογότυπο
Αυτός ο πολύ ιδιαίτερος τύπος λογοτύπου βροντοφωνάζει το όνομα της επιχείρησης. Για μια επιτυχημένη εφαρμογή, είθισται να χρησιμοποιείται τροποποιημένη ή ακόμη και custom-made γραμματοσειρά. Αυτό εξασφαλίζει και την πολυπόθητη μοναδικότητά του.

• Τα ακρωνλιμια ως λογότυπο
Αυτή η κατηγορία είναι καθαρά τυπογραφική. Είναι μεν σύμβολο που αντιπροσωπεύει το brand, αλλά στην ουσία αποτελεί τα αρχικά της εταιρείας.

• Ο συνδιασμός ως λογότυπο
Σε αυτές τις περιπτώσεις, τα λογότυπα συνδυάζουν μια λέξη με ένα σύμβολο (σήμα), για να εξασφαλίσουν προσαρμοστικότητα στις εφαρμογές. Ένας καλοσχεδιασμένος συνδυασμός μπορεί άνετα να σταθεί και μεμονωμένα, με τα στοιχεία του εφαρμοσμένα ξεχωριστά.

• Ενιαίο (compact) λογότυπο
Αυτή η κατηγορία λογοτύπου συμπεριλαμβάνει το όνομα εντός του ίδιου του design. Συνήθως το όνομα περικλείεται από ένα σχήμα.

Β. Ποιο λογότυπο θα ταίριαζε καλύτερα στην επιχείρησή μου;

Κάθε επιχείρηση είναι διαφορετική και έχει διαφορετικούς στόχους. Γι’ αυτό και κάθε φορά γίνεται ξεχωριστή και ολοκληρωμένη μελέτη για κάθε επιχείρηση ξεχωριστά.

Γ. Ποια είναι τα σημεία κλειδιά που πρέπει να περιέχει ένα λογότυπο;

Το λογότυπο πρέπει να κουβαλά μαζί του την κουλτούρα της επιχείρησης.  Όταν το κοιτά κάποιος πρέπει να λαμβάνει ξεκάθαρα μηνύματα για την επιχείρηση.

Δ. Ποια είναι τα καλύτερα χρώματα για ένα λογότυπο;

Η επιλογή των χρωμάτων είναι εξαιρετικά σημαντική. Λάβε υπόψη σου πως κάθε χρώμα πυροδοτεί και διαφορετικά συναισθήματα. Το κόκκινο λόγου χάρη είναι έντονο χρώμα, με ενέργεια και προκαλεί αφύπνιση, το πράσινο βοηθάει στην χαλάρωση και αντανακλά την ανάπτυξη και ούτω καθεξής.

Ε. Ποια γραμματοσειρά να επιλέξω;

Οι γραμματοσειρές είναι σαν τα χρώματα. Προκαλούν διαφορετικά συναισθήματα και φυσικά δεν υπάρχει μια γραμματοσειρά που ταιριάζει με όλες τις επιχειρήσεις. Για παράδειγμα ένα δικηγορικό γραφείο που πρέπει να προβάλει στιβαρότητα, εμπειρία και επαγγελματισμό, θα έχει και μια γραμματοσειρά με τα αντίστοιχα χαρακτηριστικά.

Ζ. Ποια χαρακτηριστικά κάνουν ένα λογότυπο επιτυχημένο;

Ένα μεγάλο κεφάλαιο με πολλά παρακλάδια γύρω από τη δημιουργία και το σχεδιασμό του. Παρόλο που οι στόχοι και οι επιθυμίες του κάθε πελάτη μπορεί να ποικίλουν, το κάθε λογότυπο πρέπει να εξυπηρετεί κάθε φορά τον ίδιο σκοπό. Να είναι επιτυχημένο! Να μπορεί να περνάει το σωστό μήνυμα και παράλληλα να τραβάει το μάτι των πελατών.

Ποια είναι εκείνα τα χαρακτηριστικά που μπορούν να σε οδηγήσουν σ΄ αυτό το αποτέλεσμα, του επιτυχημένου λογότυπου.

1. Η Απλότητα
Ένα λογότυπο, όσο πιο απλό είναι, τόσο πιο αναγνωρίσιμο μπορεί να γίνει. Η αναγνωσιμότητα είναι εκείνη που θα σε βγάλει ασπροπρόσωπο στην κούρσα του ανταγωνισμού.

2. Η Αποδοχή
Ένα καλοσχεδιασμένο λογότυπο μπορεί στην πλειοψηφία να κερδίσει την κοινή γνώμη. Όταν ένα λογότυπο έχει «πέραση» δημιουργεί δεσμούς εμπιστοσύνης και στη συνέχεια αυτή η οικειότητα είναι που θα σε αναδείξει.

3. Η Διαχρονικότητα-Θα αντέξει στο χρόνο;
Τα λογότυπα χρειάζεται να έχουν διάρκεια μέσα στο χρόνο. Η μακροβιότητα είναι ένα από τα βασικότερα στοιχεία για τη δημιουργία μιας ισχυρής σχέσης με τους καταναλωτές.
Πως θα μοιάζει το λογότυπο μετά από πέντε, δέκα ή είκοσι χρόνια; Το σχέδιο θα πρέπει να είναι διαχρονικό. Ο καλός σχεδιαστής θα πρέπει να αποφύγει να υιοθετήσει trends της εποχής, τα οποία μετά από λίγο καιρό θα έχουν ξεπεραστεί, και να προτιμήσεις κάτι που θα καθιερώσει την εταιρεία στην αγορά.

4. Η Ευελιξία
Η προσαρμοστικότητα είναι το Α και το Ω για το σχεδιασμό ενός επιτυχημένου λογότυπου. Αυτό, γιατί θα πρέπει στην πορεία να μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε ένα ευρύτερο φάσμα εφαρμογών. Επαγγελματικές κάρτες, πινακίδες, επιστολόχαρτα, διαφημιστικά αντικείμενα αλλά και οι ιστοσελίδες.

5. Η Κατανόηση
Για να είναι ελκυστικό ένα λογότυπο θα πρέπει πρώτα απ΄ όλα να είναι κατανοητό. Αυτό σημαίνει ότι τα στοιχεία που το συνθέτουν θα πρέπει να είναι ευδιάκριτα.

6. Τι συναισθήματα προκαλούν.
Η κατευθυντήρια γραμμή πάνω στην οποία βαδίζουν όσοι θα σχεδιάσουν το λογότυπο μιας εταιρείας είναι να αντανακλά τις αξίες και τους στόχους της εταιρείες. Οι σχεδιαστές πρέπει να κατανοήσουν την ψυχολογία των χρωμάτων και την επίδραση που έχει η κάθε γραμματοσειρά για το σχεδιασμό ενός λογότυπου. Το κάθε χρώμα έχει το δικό του «μυστικό». Το ίδιο ισχύει και για τις γραμματοσειρές, καθώς η καθεμία αποπνέει κάτι ιδιαίτερο.

7. Ποιο είναι το μυστικό πίσω από το λογότυπο;
Κανένα λογότυπο δε σχεδιάστηκε τυχαία. Η γραμμές είναι έτσι σχεδιασμένες, τα γράμματα έτσι τοποθετημένα ώστε να έχουν κάποιο μήνυμα. Κάθε logo κρύβει το δικό του μυστικό. Ένας καλός σχεδιαστής πρέπει πρώτα να καταλάβει την κουλτούρα της εταιρείας, τον τόνο του προϊόντος, και το όραμα της επιχείρησης, πολύ πριν δώσει τις ιδέες του για το λογότυπο. Το τελικό αποτέλεσμα ενός λογότυπου πρέπει να αντανακλά τη φιλοσοφία και τις αξίες της εταιρείας.

8. Είναι μοναδικό; Είναι άμεσα αναγνωρίσιμο;
Ένα σωστό λογότυπο πρέπει να είναι αναγνωρίσιμο. Ακόμα κι αν το δει κάποιος για μια φορά, πρέπει να μπορεί αποτυπωθεί στη μνήμη του.

Η. Να το φτιάξω μόνος μου ή να πάω σε επαγγελματία;

Ακόμα κι αν πιστεύεις πως έχεις τις τεχνικές δυνατότητες να το κάνεις είναι καλύτερο να το εμπιστευθείς σε έναν εκπαιδευμένο επαγγελματία. Όπως το να παίζεις ποδόσφαιρό δε σε κάνει επαγγελματία ποδοσφαιριστή, έτσι και το να δουλεύεις ένα πρόγραμμα γραφιστικής δε σε κάνει επαγγελματία σχεδιαστή. Είναι πολλοί περισσότεροι οι παράγοντες που πρέπει να ληφθούν υπόψη κατά τη δημιουργία πέρα από τη γνώση χρήσης ενός προγράμματος γραφιστικής.

Στην ουσία, ο σχεδιασμός ενός λογότυπου δεν είναι απλή υπόθεση. Αντιθέτως, χρειάζεται αρκετή δουλειά και θα πρέπει να είναι αποτέλεσμα εντατικής μελέτης και έρευνας.

6 σημάδια ότι το λογότυπό σας πρέπει να ανασχεδιαστεί

Το λογότυπο είναι το δημόσιο πρόσωπο της επιχείρησής σας. Αν δεν εκφράζει πια τη ουσία της, πρέπει οπωσδήποτε να ανανεωθεί.

1. Το λογότυπό σας δεν εφαρμόζεται καλά στα σύγχρονα μέσα.
Αν το λογότυπο σχεδιάστηκε πριν 10 χρόνια, τότε είναι πιθανόν να μην μπορεί να εφαρμοστεί καλά στο website ή στα social. Κάντε τις εξής απλές ερωτήσεις στον εαυτό σας: Μπορεί να μικρύνει ή να μεγαλώσει και να διαβάζεται χωρίς πρόβλημα; Φαίνεται καλά σε ασπρόμαυρη εφαρμογή; Μπορεί να γίνει ένα καλό κουμπί για application; Αν απαντήσατε αρνητικά έστω και σε μία, ίσως είναι η ώρα για ανασχεδιασμό.

2. Το λογότυπό σας δεν αντιπροσωπεύει πια επαρκώς την επιχείρησή σας.
Με την πάροδο του χρόνου, οι περισσότερες επιχειρήσεις εξελίσσονται. Και μπορεί, μέσα από αυτή τη διαδικασία, να εξελίξουν ή και να αλλάξουν το αντικείμενό τους. Εάν το λογότυπό σας δεν αντιπροσωπεύει πια επακριβώς το αντικείμενο της εργασίας σας, είναι ώρα για ανασχεδιασμό. Ένα λογότυπο δεν πρέπει να περιγράφει το παρελθόν, αλλά το παρόν και τη δυναμική μιας εταιρείας. Μην ξεχνάτε: Το logo μπορεί να μην είναι το brand σας, όμως πρέπει να αντιπροσωπεύει με ακρίβεια το brand σας.

3. Το λογότυπό σας είχε σχεδιαστεί εξ’ αρχής ερασιτεχνικά.
Αν το λογότυπό σας δημιουργήθηκε από εσάς, κάποιον συγγενή σας ή άλλον ερασιτέχνη σχεδιαστή, πιθανόν έχει έρθει η ώρα να κάνετε το βήμα της αναβάθμισης.

4. Το λογότυπό σας δεν είναι τόσο θελκτικό όσο του ανταγωνισμού σας.
Μην υποτιμάτε ποτέ τη δύναμη του καλού design. Εταιρείες έχουν αλλάξει κι έχουν αυξήσει τις απαιτήσεις για καλό design. Αυτό σημαίνει ότι, αν ο ανταγωνισμός σας έχει ήδη καλύτερο σχεδιασμό από εσάς, τότε μάλλον σύντομα θα μείνετε πίσω.

5. Το λογότυπό σας μοιάζει παλιομοδίτικο.
Όταν δημιουργείται ένα λογότυπο, το πιο εύκολο πράγμα είναι να γίνει μοντέρνο. Όμως, μοντέρνο σημαίνει εξ’ ορισμού πρόσκαιρο. Αν το λογότυπό σας, όταν σχεδιάστηκε, ήταν μέσα στη μόδα, τότε οι πιθανότητες είναι ότι θα έρθει η εποχή -αν δεν έχει έρθει ήδη- που θα είναι εκτός μόδας. Τα λογότυπα πρέπει να σχεδιάζονται ανεξαρτήτως παροδικών στυλ εποχής. Αυτό είναι που τα κάνει διαχρονικά.

6. Το λογότυπό σας είναι πολύ σύνθετο.
Ίσως, ο πιο συνηθισμένος λόγος από όλους. Ακόμη και γνωστές εταιρείες έχουν υποπέσει σε αυτό το σφάλμα, ξανά και ξανά. «Είναι δύσκολο να δημιουργήσεις κάτι απλό, το απλό είναι δύσκολο». Αν δεν μπορεί κάποιος να κατανοήσει το λογότυπό σας αμέσως, τότε πρέπει οπωσδήποτε να επανασχεδιαστεί.

Το βέβαιο είναι ένα: Η δημιουργία ενός αποτελεσματικού λογοτύπου είναι δύσκολη υπόθεση και δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται επιπόλαια. 

Η επιτυχία εξαρτάται από το καλό design και την καλή συνεργασία. Επιλέξτε σωστά και ουσιαστικά τους ανθρώπους που θα πιστέψουν σε εσάς και είναι ικανοί να σχεδιάσουν λειτουργικά και αξιόπιστα, με επιτυχία, φρέσκια αντίληψη και καλή διάθεση, το δικό σας μοναδικό και όχι έτοιμο λογότυπο.